Blogger Templates Efey Noorfareydzah Jaafar: Good Bye Johor bharu

Monday 19 November 2012

Good Bye Johor bharu




saya walapun saya ucpkan selamat tinggal negeri johor namun saya tidak melupakan bahasa johor bharu ... tapi dalam  hati saya sangat Sedinya tinggal kan negeri johor yang selama ini saya merantau ... tapi kali ini hati ku sudah ada di sabah di bawa bayu ... kalau nak ceritakan bahasa negeri johor ini boleh kata sangat pelik  logatnye di dengar terutamanya suku kaum johor riau contohnya ayatnya.

Example said :
bahasa johor riau : saye ade simpan  telefon sayang  di dalam gerbok bilik kita itu.
bahasa melayu : saya  ada simpan telefon sayang di dalam almari bilik kita itu .

bukan setakat di sini sahaja bahasa johor riau yang seperti dalam petikan Example sahaja malahan banyak lagi bahasa johoe ( johor ) yang anda belum dengar ... tapi setahu saya bahasa negeri sabah ini lebih kurang macm bahasa dalam buku bahasa malaysia kan ... apa - apa pun di hati ku ini raykat negeri sabah ini semua baik-baik belaka kah ... sebab negeri sabah ini kaya dari hasil produt perlancongan terutama pulau-pulau yang sangat cantik sebab itu lah saya tertarik dengan negeri sabah ini ... tapi kalau ada bahasa negeri sabah ini yang belum saya perna dengar tolong - tolong kan saya translate dalam bahasa malayu sebab saya tidak faham bahasa ibondah negari sabah ini hehehehe .... off sowi (sory )  ...

sebagai kesimpulan ini saya amat berterima khasi kepada pembaca blogger saya ini ... walpun dalam blogger saya ini bercampur  bahasa malayu dengan bahasa riau johor ini namun bahasa malaysia tetap di utamakan di bumi malaysia ini  keculi kalau kita melancong di laur negeri malaysia ini ...



                                                                Ayat-ayat ini adalah dari sahabat Efey Noorfareydzah jaafar
                                                                yang pasi berbahasa johor ..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...